Урок математики - 1 клас
Тема: Число 3. Цифра 3. Склад числа 3. Відношення «довше», «коротше», «однакові». Трикутник.
Мета: вивчити число 3, його склад та написання; формувати поняття «довший», «коротший», «однакові»; удосконалювати навички лічби; розвивати обчислювальні навички, пам'ять, математичне мовлення, вміння працювати самостійно та в парах;
Корекційна мета: розвивати мислення, просторові навички, дрібну моторику рук;
Виховувати шанобливе відношення один до одного під час роботи в парах;
Компетентність: навчати умінь витягати користь із досвіду.
Обладнання: геометричні пенали, кубики, картки доміно, геометричні фігури, набір цифр, кольорові олівці, смужки різної довжини, таблиці, картки, лялька-герой мультфільму Губка Боб, картки індивідуально-корекційної роботи «Сундучок-помічничок».
Тип уроку: відкриття нового знання.
Хід уроку
І. Організація класу.
Разом ми йдемо в країну знань.
Ти зі мною в класі поруч стань.
Повернись, обернись і на вчителя дивись.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Орієнтація учнів.
Рахунок в прямому та зворотному порядку в межах 10.
Назвати «сусідів» числа 5, 8.
Порівняти числа 3 та 7, 9 та 4.
Назвати наступне число за числом 6; попереднє числа 5.
2. Гра «Виконай і прочитай»
- Вам потрібно відшукати і прикріпити відповідну кількість геометричних фігур так, щоб виконувалася нерівність. А потім прочитати цю рівність чи можливо нерівність.
3. Підготовча бесіда.
- А чи знаєте ви, яке число стоїть після 2. (3).
- А в назвах яких казок зустрічається число 3. «Троє поросят», « Три ведмедя», «Три товстуна».
III. Постановка навчального завдання.
- Хто здогадався, з яким числом ми сьогодні будемо продовжувати працювати.
- Так, ми повторимо як позначають число 3. Потренуємося записувати його цифрою. Згадаємо, як складається це число, у якій фігурі ховається число 3. А ще нас чекає багато цікавої роботи.
IV. Ігровий момент.
(Якесь шарудіння під столом вчителя).
- Ой! Хто це тут? (Діти відповідають: Губка Боб)
- Я дізнався, що у вас буде відкритий урок, з математики, тому вирішив завітати до вас, заховавшись під стіл. Але тут так незручно і мені нікого не видно. Чи дозволите мені також бути присутнім на уроці, адже мені у вас дуже подобається? (Так).
- А ще, діти , Губка Боб прийшов до нас не спроста. Він для учнів, які будуть активними і гарно працюватимуть, які вміють правильно сидіти за партою, піднімають руку для відповіді приготував призи-гостинці.
- Сідай Губко Бобе, бо діти вже готові продемонструвати свої знання.
V. «Відкриття» дітьми нового знання.
1. Склад числа 3.
- Ви всі дуже любите гратися в гру «Черепашки-ніндзя» і при цьому ви користуєтесь кубиком. Пригадайте, як позначають число 3 на боці кубика з гри. Візміть кубик до рук і продемонструйте мені. Скільки всього крапок.
- А скільки крапок на кожній частині картки лото? (1, 2).
- Скільки всього крапок? (3).
- Як одержали число 3? (До 2 додали ще 1).
2. Позначення числа 3 цифрою.
- А це що за знаки на дошці? Що вони означають?
1 2 3
(Це цифри, вони позначають відповідне число).
- Прочитаємо цифри зображені на дошці. (1, 2, 3).
3. Запис цифри 3 до зошита.
а) повторення написання цифри;
- Повторимо, з яких елементів складається написання цифри 3? (Цифра 3 складається з 2-х півовалів).
- Відкриємо зошити.
Зошит свій я відкриваю
І під нахилом кладу.
Ручку я ось так тримаю.
Сяду рівно, не зігнусь.
До роботи враз візьмусь.
б) підготовка руки до письма;
в) самостійний запис цифри до зошита.
Підсумок.
- Про що дізналися? (Що число 3 складається з 2 та 1 та з трьох 1).
- Чого вчилися ? (Правильно записувати цифру 3 до зошита).
Фізкультхвилинка.
4. Робота з предметами. Порівняння предметів.
- Попрацюємо з предметами. Скільки у підставці олівців? (Три).
- Який олівець довший – жовтий чи синій? (жовтий довший, ніж синій).
- Який олівець коротший – синій чи червоний? (синій коротший, ніж червоний).
- Перевіримо наші припущення. Вийміть олівці з підставки.
- Як покласти олівці один до одного, щоб легко порівняти, який довший, а який коротший?. Об'єднайтесь в пари і порадьтесь. Готовність відповіді покажіть з'єднанням рук.
(Вчитель підносить «мікрофон» до тих, хто від пари пояснює дії. Вислуховує всіх не коментуючи відповіді.)
- Правильна відповідь така. Початки олівців треба покласти на один рівень, тоді кінці олівців покажуть, який кінець довший, який коротший.
- Хто відповів правильно підніміть руки. Поаплодуємо їм.
Підсумок.
- Про що дізналися? (Як порівнювати довжини олівці).
5. Самостійна робота з порівняння предметів.
- Порівнювати так можна не тільки олівці, а і інші предмети.
- У вас на партах лежать по три смужки. Самостійно порівняйте їх: яка з них коротша, яка довша, які однакові.
(Перевірка індивідуальна, з поясненням, як робили порівняння).
Підсумок.
- Чого навчилися? (Порівнювати довжини предметів).
6. Ознайомлення з відрізком.
- В математиці не тільки порівнюють фігури, а й їх створюють. Цікаво, як це роблять? Створюють фігури з відрізаних частин прямої лінії. Такі відрізані частини прямої називаються відрізками. Заглянемо до майстерні, де створюють відрізки.
- Хто зіграє роль прямої?
- Хто бажає грати роль Королеви Геометрії з ножицями?
- Відріж, будь ласка, частину прямої. (Учень відрізає частину від прямої).
- Ось це відрізок. Бо його відрізали від прямої.
- А інші частини не відрізки, бо вони ніби промінчики залишилися в прямій.
- А як же упізнати відрізок?
- А так виглядають накреслені відрізки. Скільки їх? (Три).
- Хто помітив, як позначили кінці відрізків? (Позначили крапочками початок і кінець відрізка).
- Чи можна дивлячись на них сказати, який з них довший? Коротший? Чому?
(Перший відрізок коротший, ніж другий і третій, а другий і третій – однакової довжини).
Підсумок.
- Про що дізналися? (Що відрізки – це частина прямої і кінці відрізка обов’язково позначають крапками).
7. Практична робота з накреслення відрізка до зошита.
- Накреслимо і ми відрізок до зошита.
- У зошиті позначений початок відрізка крапкою. Позначте кінець відрізка, довжина якого 3 клітинки. (Учні ставлять крапку через три клітинки).
- За допомогою лінійки і простого олівця накресліть рівненький відрізок.
(Перевірка індивідуальна з наданням допомоги слабшим учням).
Гімнастика для очей.
VІ. Первинне закріплення у зовнішньому мовленні.
1. Демонстрація і назви складових трикутника.
- В математиці є фігура, у самій назві якої ховається число 3.
- Хто зрозумів, про яку фігуру йдеться мова? (Трикутник).
- Ось так виглядає накреслений трикутник. (Вчитель демонструє накреслений трикутник).
- Трикутник назвали так тому, що він має 3 кути, 3 сторони та 3 вершини. Вершини трикутника – це точки кутів трикутника.
2. Практична робота з предметами. Моделювання трикутника.
- Змоделюйте, трикутник з олівців.
- Що позначає олівець у моделі трикутника? (Сторону трикутника).
- А скільки сторін у трикутника? (Три).
- А вершин скільки? (Теж три).
- Чи бажаєте накреслити трикутник?
(Деференційований підхід до виконання учнями креслення трикутника. Учні з високим та достатнім рівнем навчання – самостійно креслять трикутник; з середнім – за допомогою позначених крапок; з низьким – за допомогою шаблону.)
- Розфарбуйте накреслені трикутники.
Підсумок.
- Чого вчилися? (Креслити трикутник).
- Чому так називається ця фігура? (Бо має три вершини, три кути і три сторони).
- Про кути ми поговоримо ще в 3 класі, а сьогодні повернемося до числа 3, до його складу.
VII. Включення в систему знань і повторення.
1. Робота з картками.
- Що пропонується зробити? (Розв'язати приклади).
- Яку дію треба виконати? (Додавання).
- Прокоментуємо 1 приклад і запишемо його в зошит.
(Учень коментує розв’язання 1 прикладу).
- Другий приклад виконайте самостійно.
(Учні самостійно записують і розв’язують 2 приклад. Перевірка розв’язання).
VIII. Рефлексія діяльності.
- З яким числом сьогодні працювали? (3).
- Що дізналися про склад числа? (Складається з 1 і 2 або з 3 одиниць).
- Чого навчилися на уроці? (Креслити відрізки та будувати трикутники).
- Чи сподобався урок?
- А тобі, Губко Бобе, сподобалося, як діти працювали?
Оцінювання роботи учнів на уроці.
- Мені дуже сподобалося, як учні працювали на уроці. (Відмітити хто працював краще, активніше, а кому треба старатися ще краще). Але сьогодні я дізнався багато цікавого, тому як і обіцяв, приготував для вас гостинці.