Урок рідної мови - 4 клас: "Прикметники – синоніми, прикметники – антоніми. Пряме і переносне значення прикметників"

Тема: Прикметники – синоніми, прикметники – антоніми. Пряме і переносне значення прикметників.

Мета: Ознайомити учнів із синонімічним та антонімічним значенням прикметників; вчити вживати прикметники в прямому та переносному значенні, розкривати їх багатозначність; розвивати вміння використовувати прикметники – синоніми та прикметники антоніми у мовленні; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати любов до праці, бережливе ставлення до природи.

Корекційна мета: Формування мовленнєвої компетентності, вчити дітей розпізнавати птахів( за ознаками, описом, на вигляд. Розвиток усіх видів моторики: загальної, дрібної, артикуляційної. Вчити координірувати мову з рухами, розвивати почуття ритму, зорову та слухову активність.

Обладнання: Індивідуальні картки з завданням, малюнки тварин, годівниця, ялинка, їжа для птахів, маски птахів.

Хід уроку.

І. Організація учнів до уроку.

1. Гра «Додай слово».

Кожен знає з нас чудово – не прожити нам без… (мови).
Щоб розумним, дужим стати, треба рідну мову… (знати).
І щоб вміти говорити, треба рідну мову …(вчити).

2. Прийом «Незвичайний початок».

Вчитель – Діти, заплющить очі, налаштуємося на роботу. Ви все вмієте, все знаєте, ви розумні, творчі. Докладіть долоні до серця. Б’ється серденько. Таке маленьке, а так багато працює. Які почуття живуть у вашому серці? (Любов і добро).

Світ прекрасний навколо тебе,
Ясне сонце і синє небо.
Даруйте тепло і посмішки людям,
Тоді світ і вам щасливий буде!

/Files/images/maysternya/papka_08/01.jpg

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Вправа №194, стор. 97

Вчитель – Перевіримо ми це завдання незвично. Я вам буду показувати ілюстрації до прислів’їв. А ви – називати їх.

(Вчитель показує ілюстрації).
Краще маленька праця, ніж велике безділля.

/Files/images/maysternya/papka_08/02.jpg

- Як ви розумієте зміст цього прислів’я?
- Які пари слів допомогли вам більш чітко зрозуміти його зміст? (Маленька - велика, праця - безділля).
- Давайте зробимо висновок. Яку роль відіграють антоніми у прислів’ях?

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Фонетична зарядка (чистомовка).

Ець – ець-ець- сіренький горобець.
Ель-ель-ель- довгоногий журавель.
Уля-уля-уля- кує в гаю зозуля.
Ка-ка-ка – маленька ластівка.
Ель-ель-ель- хижий птах орел.
Ця-ця-ця – зимує в нас синиця.
Ур-ур-ур- як жар горить снігур.
Ва-ва-ва – вдень спить нічна сова.
Ей–ей-ей – співучий соловей.
Ока-ока-ока- скрекоче щось сорока.
Ак-ак-ак – на ворону схожий птах.
Уга-уга-уга – слова ловить папуга.

2. Гра «Які прикметники заблукали».

Вчитель – На дошці на картках прикметники та звенення до тварин діточок їх мам. Про що говорять звірі?

/Files/images/maysternya/papka_08/03.jpg

Ворон каже вороняткові: «Мій лукавий!»
Слон говорить слоненяткові: «Мій маленький!»
Заєць каже зайченятку : «Мій крилатий!»
Гуска шепоче гусенятку: «Мій хвостатий!»
Лев говорить левенятку: «Мій біленький!»
Лис говорить лисенятку: «Мій ласкавий!»

Вчитель – Виконавши це завдання ми ще раз побачили, як можна уникнути повторень у нашому мовленні. І плавно переходимо до вивчення нової теми.

/Files/images/maysternya/papka_08/04.jpg

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель – Подивіться, діти. До нашого класу завітали перші зимові сніжинки, вони принесли нам нову тему. Прикметники – синоніми, прикметники – антоніми. Вживання прикметників у прямому та переносному значенні, і пропонує також перед роботою в зошиті виконати пальчикову гімнастику.

Сніги упали свіжі,
Прослався білий шлях,
Візьму я швидкі лижі,
Полину, наче птах.

/Files/images/maysternya/papka_08/05.jpg

Вчитель – А ці сніжинки закрили нам на дошці число і класна робота. Давайте пригадаємо, яке сьогодні число ? Запишемо це в зошит.

Вчитель – Діти, подивіться. Ці неслухняні сніжинки потрапили до вас на парту. А вони незвичні, на них написані слова. З цих слів вам необхідно скласти речення.

(Взимку кожна пташка бажає мати своє гніздечко).

Вчитель – Молодці! Зверніть увагу на слово взимку.

- Скільки букв у цьому слові? (Назвіть їх)
- Скільки звуків у цьому слові? (Назвіть їх)

- Скільки складів?
- Який склад наголошений? Назвіть його
- Скільки голосних звуків? (2 звуки)
- Скільки приголосних звуків? (4 звуки)

Вчитель – Діти, це словникове слово. Правопис його необхідно запам’ятати. Взимку пишеться разом. Пропишіть рядочок цього слова у себе в зошитах.

Вчитель – І запишіть речення, яке ви склали на сніжинках, красиво до себе в зошит.

/Files/images/maysternya/papka_08/06.jpg

Фізкультхвилинка для очей.

V. Основна частина уроку.

Вчитель – А ось і друга сніжинка завітала до нас на урок. Вона пропонує нам попрацювати з підручником. Відкрийте сторінку 98, вправа 15. Перш ніж перейдемо до її виконання, давайте з вами пригадаємо , що таке синоніми.

(Відповіді учнів). Вчитель показує схематичний малюнок «брати»

Вчитель – Що таке антоніми?

(Відповіді учнів). Вчитель показує схематичний малюнок «вороги».

Вчитель – Що таке пряме й переносне значення слова? Наведіть приклади.

Вчитель – прочитайте завдання до вправи №195. Перше словосполучення запишемо на дошці, всі інші - за зразком з місця коментуючи.

(Вчитель викликає до дошки учня).

Вчитель – Читаємо перше словосполучення. Легкий мішечок. Скориставшись довідкою нам необхідно записати відповідне словосполучення антонім. Але зверніть увагу на те, що антонімічні пари слів завжди належать до однієї й тієї самої частини мови. Вони вживаються у тому ж самому роді, числі, відмінку.

(Учні виконують вправу).

/Files/images/maysternya/papka_08/07.jpg

Вчитель – У яких словосполученнях прикметники вжито в прямому значенні, а в яких у переносному?

Вчитель – Для чого потрібні антоніми?

(Це протилежні за значенням слова, які порівнюють та допомагають зрозуміти зміст).

Рухлива фізкультхвилинка.

/Files/images/maysternya/papka_08/08.jpg

2. Завдання на картках. Робота в парах. Вправа №196, с.98.

Вчитель –Діти, а ось і ще одна сніжинка. Вона нам пропонує попрацювати в парах і виконати завдання. Прочитайте словосполучення. З яких частин мови вони складаються?

(З іменників).

Вчитель – Замініть за взірцем подані словосполучення сполученнями прикметників з іменниками. Деякі словосполучення записані на картках. Це ваші підказки. У кожного їх різна кількість. Попрацюйте спочатку в парах. А потім самостійно запишіть.

(Листя клена – кленове листя. Полиця для книжок – книжкова полиця. Вітер з півдня – південний вітер. Допомога товариша – товаришева допомога. Портфель із шкіри – шкіряний портфель. Щебетання пташок – пташине щебетання. Робота в класі – класна робота. Потік води – водяний потік.)

У дітей на партах підказки, замінені словосполучення, у кожного їх різна кількість.

/Files/images/maysternya/papka_08/09.jpg/Files/images/maysternya/papka_08/10.jpg

Вчитель – Взаємоперевірка робіт. Зачитуємо ланцюжком словосполучення. Якщо у вашого сусіда жодної помилки – намалюйте йому на полях кольоровим олівцем смайлик. Якщо допущені помилки, то напишіть на полях їх кількість. Кожну роботу я перевірю і обов’язково оціню.

VI. Розвиток мовлення.

1. Розповідь вчителя.

Звучить музика. Вчитель в руках тримає сніжинку.

Вчитель – Діти. Ви чуєте музику? Вона просто чарівна. Це фрагмент опери П.І. Чайковського «Лускунчик». Танок феї Драже «Чарівність да і тільки». Сніжинка нам пропонує заплющити очі та здійснити подорож до ранкового зимового лісу. Ранок у лісі. Зійшло сонечко, блищить срібний сніг, прокидаються лісові мешканці, тягнуться до нього свої носики і починають свої мандри. Птахи – поміж деревами, звірі – поміж кущами. Всі шукають собі здобич, чим би поживитися. І ось пташки натрапили на годівницю, яку змайстрували із фанери школярі на уроці праці. Уявіть себе кожен пташкою.

2. Інсценізація вірша.

Ми синички – невеличкі.
Ми сороки – білобокі.
Ми галочки - чорнопері.
Ми ворони – сіро пері.
Ми пишні снігурі.
Ми дятлики – стукарі.
Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу.

/Files/images/maysternya/papka_08/11.jpg

Вчитель – Молодці! Знаємо ми вас, зимуючі птахи. І прохання ваше виконаємо, чи не так, діти?

Вчитель – Зараз, діти, кожен із вас вийде до годівниці і покладе ту їжу, яку ви принесли, щоб нагодувати наших зимуючих птахів. Але ви повинні не тільки покласти їжу, а ще й скласти речення, використовуючи прикметники.

Але наші пташки незвичні, вони підготували кожному з вас домашнє завдання. Яке саме, ви дізнаєтесь, коли покладете корм до годівниці, а звідти візьмете картку.

/Files/images/maysternya/papka_08/12.jpg

Вчитель – Молодці. Кожен із вас не залишив у біді зимуючих пташок і нагодував їх.

Вчитель – Давайте підведемо підсумок. З якою метою в реченні використовують прикметники – синоніми, прикметники – антоніми, а також прикметники з переносним значенням? (Щоб уникнути повторень).

Оцінювання учнів на уроці.

Кiлькiсть переглядiв: 1982