Урок рідної мови - 4 клас: "Прикметники – синоніми, прикметники – антоніми. Пряме і переносне значення прикметників"
Тема: Прикметники – синоніми, прикметники – антоніми. Пряме і переносне значення прикметників.
Мета: Ознайомити учнів із синонімічним та антонімічним значенням прикметників; вчити вживати прикметники в прямому та переносному значенні, розкривати їх багатозначність; розвивати вміння використовувати прикметники – синоніми та прикметники антоніми у мовленні; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати любов до праці, бережливе ставлення до природи.
Корекційна мета: Формування мовленнєвої компетентності, вчити дітей розпізнавати птахів( за ознаками, описом, на вигляд. Розвиток усіх видів моторики: загальної, дрібної, артикуляційної. Вчити координірувати мову з рухами, розвивати почуття ритму, зорову та слухову активність.
Обладнання: Індивідуальні картки з завданням, малюнки тварин, годівниця, ялинка, їжа для птахів, маски птахів.
Хід уроку.
І. Організація учнів до уроку.
1. Гра «Додай слово».
Кожен знає з нас чудово – не прожити нам без… (мови). Щоб розумним, дужим стати, треба рідну мову… (знати). І щоб вміти говорити, треба рідну мову …(вчити).
2. Прийом «Незвичайний початок».
Вчитель – Діти, заплющить очі, налаштуємося на роботу. Ви все вмієте, все знаєте, ви розумні, творчі. Докладіть долоні до серця. Б’ється серденько. Таке маленьке, а так багато працює. Які почуття живуть у вашому серці? (Любов і добро).
Світ прекрасний навколо тебе, Ясне сонце і синє небо. Даруйте тепло і посмішки людям, Тоді світ і вам щасливий буде!
Вчитель – Перевіримо ми це завдання незвично. Я вам буду показувати ілюстрації до прислів’їв. А ви – називати їх.
(Вчитель показує ілюстрації). Краще маленька праця, ніж велике безділля.
- Як ви розумієте зміст цього прислів’я? - Які пари слів допомогли вам більш чітко зрозуміти його зміст? (Маленька - велика, праця - безділля). - Давайте зробимо висновок. Яку роль відіграють антоніми у прислів’ях?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Фонетична зарядка (чистомовка).
Ець – ець-ець- сіренький горобець. Ель-ель-ель- довгоногий журавель. Уля-уля-уля- кує в гаю зозуля. Ка-ка-ка – маленька ластівка. Ель-ель-ель- хижий птах орел. Ця-ця-ця – зимує в нас синиця. Ур-ур-ур- як жар горить снігур. Ва-ва-ва – вдень спить нічна сова. Ей–ей-ей – співучий соловей. Ока-ока-ока- скрекоче щось сорока. Ак-ак-ак – на ворону схожий птах. Уга-уга-уга – слова ловить папуга.
2. Гра «Які прикметники заблукали».
Вчитель – На дошці на картках прикметники та звенення до тварин діточок їх мам. Про що говорять звірі?
Ворон каже вороняткові: «Мій лукавий!» Слон говорить слоненяткові: «Мій маленький!» Заєць каже зайченятку : «Мій крилатий!» Гуска шепоче гусенятку: «Мій хвостатий!» Лев говорить левенятку: «Мій біленький!» Лис говорить лисенятку: «Мій ласкавий!»
Вчитель – Виконавши це завдання ми ще раз побачили, як можна уникнути повторень у нашому мовленні. І плавно переходимо до вивчення нової теми.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Вчитель – Подивіться, діти. До нашого класу завітали перші зимові сніжинки, вони принесли нам нову тему. Прикметники – синоніми, прикметники – антоніми. Вживання прикметників у прямому та переносному значенні, і пропонує також перед роботою в зошиті виконати пальчикову гімнастику.
Сніги упали свіжі, Прослався білий шлях, Візьму я швидкі лижі, Полину, наче птах.
Вчитель – А ці сніжинки закрили нам на дошці число і класна робота. Давайте пригадаємо, яке сьогодні число ? Запишемо це в зошит.
Вчитель – Діти, подивіться. Ці неслухняні сніжинки потрапили до вас на парту. А вони незвичні, на них написані слова. З цих слів вам необхідно скласти речення.
(Взимку кожна пташка бажає мати своє гніздечко).
Вчитель – Молодці! Зверніть увагу на слово взимку.
- Скільки букв у цьому слові? (Назвіть їх) - Скільки звуків у цьому слові? (Назвіть їх)
- Скільки складів? - Який склад наголошений? Назвіть його - Скільки голосних звуків? (2 звуки) - Скільки приголосних звуків? (4 звуки)
Вчитель – Діти, це словникове слово. Правопис його необхідно запам’ятати. Взимку пишеться разом. Пропишіть рядочок цього слова у себе в зошитах.
Вчитель – І запишіть речення, яке ви склали на сніжинках, красиво до себе в зошит.
Фізкультхвилинка для очей.
V. Основна частина уроку.
Вчитель – А ось і друга сніжинка завітала до нас на урок. Вона пропонує нам попрацювати з підручником. Відкрийте сторінку 98, вправа 15. Перш ніж перейдемо до її виконання, давайте з вами пригадаємо , що таке синоніми.
(Відповіді учнів). Вчитель показує схематичний малюнок «брати»
Вчитель – Що таке антоніми?
(Відповіді учнів). Вчитель показує схематичний малюнок «вороги».
Вчитель – Що таке пряме й переносне значення слова? Наведіть приклади.
Вчитель – прочитайте завдання до вправи №195. Перше словосполучення запишемо на дошці, всі інші - за зразком з місця коментуючи.
(Вчитель викликає до дошки учня).
Вчитель – Читаємо перше словосполучення. Легкий мішечок. Скориставшись довідкою нам необхідно записати відповідне словосполучення антонім. Але зверніть увагу на те, що антонімічні пари слів завжди належать до однієї й тієї самої частини мови. Вони вживаються у тому ж самому роді, числі, відмінку.
(Учні виконують вправу).
Вчитель – У яких словосполученнях прикметники вжито в прямому значенні, а в яких у переносному?
Вчитель – Для чого потрібні антоніми?
(Це протилежні за значенням слова, які порівнюють та допомагають зрозуміти зміст).
Рухлива фізкультхвилинка.
2. Завдання на картках. Робота в парах. Вправа №196, с.98.
Вчитель –Діти, а ось і ще одна сніжинка. Вона нам пропонує попрацювати в парах і виконати завдання. Прочитайте словосполучення. З яких частин мови вони складаються?
(З іменників).
Вчитель – Замініть за взірцем подані словосполучення сполученнями прикметників з іменниками. Деякі словосполучення записані на картках. Це ваші підказки. У кожного їх різна кількість. Попрацюйте спочатку в парах. А потім самостійно запишіть.
(Листя клена – кленове листя. Полиця для книжок – книжкова полиця. Вітер з півдня – південний вітер. Допомога товариша – товаришева допомога. Портфель із шкіри – шкіряний портфель. Щебетання пташок – пташине щебетання. Робота в класі – класна робота. Потік води – водяний потік.)
У дітей на партах підказки, замінені словосполучення, у кожного їх різна кількість.
Вчитель – Взаємоперевірка робіт. Зачитуємо ланцюжком словосполучення. Якщо у вашого сусіда жодної помилки – намалюйте йому на полях кольоровим олівцем смайлик. Якщо допущені помилки, то напишіть на полях їх кількість. Кожну роботу я перевірю і обов’язково оціню.
VI. Розвиток мовлення.
1. Розповідь вчителя.
Звучить музика. Вчитель в руках тримає сніжинку.
Вчитель – Діти. Ви чуєте музику? Вона просто чарівна. Це фрагмент опери П.І. Чайковського «Лускунчик». Танок феї Драже «Чарівність да і тільки». Сніжинка нам пропонує заплющити очі та здійснити подорож до ранкового зимового лісу. Ранок у лісі. Зійшло сонечко, блищить срібний сніг, прокидаються лісові мешканці, тягнуться до нього свої носики і починають свої мандри. Птахи – поміж деревами, звірі – поміж кущами. Всі шукають собі здобич, чим би поживитися. І ось пташки натрапили на годівницю, яку змайстрували із фанери школярі на уроці праці. Уявіть себе кожен пташкою.
2. Інсценізація вірша.
Ми синички – невеличкі. Ми сороки – білобокі. Ми галочки - чорнопері. Ми ворони – сіро пері. Ми пишні снігурі. Ми дятлики – стукарі. Вірно людям я служу, Їм дерева стережу.
Вчитель – Молодці! Знаємо ми вас, зимуючі птахи. І прохання ваше виконаємо, чи не так, діти?
Вчитель – Зараз, діти, кожен із вас вийде до годівниці і покладе ту їжу, яку ви принесли, щоб нагодувати наших зимуючих птахів. Але ви повинні не тільки покласти їжу, а ще й скласти речення, використовуючи прикметники.
Але наші пташки незвичні, вони підготували кожному з вас домашнє завдання. Яке саме, ви дізнаєтесь, коли покладете корм до годівниці, а звідти візьмете картку.
Вчитель – Молодці. Кожен із вас не залишив у біді зимуючих пташок і нагодував їх.
Вчитель – Давайте підведемо підсумок. З якою метою в реченні використовують прикметники – синоніми, прикметники – антоніми, а також прикметники з переносним значенням? (Щоб уникнути повторень).