Логопедичне заняття з теми: «Уточнення артикуляції та диференціація звуків Ш, Ж. Виділення їх ряду звуків, складів, у різних позиціях в словах».

Мета: Уточнювати розбіжності артикуляції Ш, Ж. Розвивати фонематичне сприймання, аналіз. Продовжувати вчити дітей розрізняти звуки і букви Ш-Ж, поширювати словниковий запас, розвивати навички словотворення та узгодження слів у реченні.

Виховальна мета: Виховувати старанність, наполегливість,охайність при роботі у зошиті, самостійність.

Корекційна мета: Розвивати зорове сприймання, пам'ять, увагу, логічне мислення, самоконтроль.

Обладнання: Таблиці для аналізу слів, предметні малюнки, кросворди, індивідуальні картки, набір маленьких малюнків, клей, ножиці, кольорові олівці, іграшки (вуж, жирафа, їжак, мурашка,бджола), кошик із шишками, цукерки.

Хід заняття.

І. Підготовчий етап.

Організація групи.

Сьогодні, діти, ми з вами познайомимося із родиною вужів, а саме із вужиком Гошею, у якого сьогодні день народження. Але потрапити на свято зможуть лише ті, хто пригадає слова до складу яких входять звуки Ш або Ж. (Діти називають слова – сідають).

Артикуляційні вправи.

Давайте згадаємо, як робить змія Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш-Ш.

А тепер, як – жук Ж-Ж-Ж-Ж-Ж-Ж-Ж-Ж-Ж-Ж-Ж.

То чим відрізняються ці звуки?

(Звук Ж – дзвінкий, а Ш – глухий. А чи відрізняється артикуляція цих звуків?)

ІІ. Основний етап.

Актуалізація навичок, отриманих на попередніх заняття:
- пальчикова гімнастика;
- техніка безпеки при роботі з ножицями;
- робота з карткою.

Родина вужів дуже цікава, вони віддають перевагу лише звукам Ж і Ш. Тому, перед тим, як ми познайомимося з ними ближче, вам необхідно буде згадати як правильно вимовляються ці звуки, та пишуться букви.

Спочатку я прошу вас вимовити звуки Ш і Ж, давайте визначимо чи парні це звуки. (Вимовляємо по черзі Ш, Ж, Ш, Ж, - визначаємо, що це шиплячі, парні звуки, тому що при їх вимові однакова перешкода: губи округлені, зуби привідкриті, широкий язик у формі чашки піднятий до гори та утворює щилину з піднебенням, через яку іде повітря.) А тепер давайте згадаємо яка різниця артикуляційного укладу при вимові звуків Ш, Ж (покласти руку на шию – все однакове, тільки на звук Ж у горлі відчуваєтьсяя дрижання), а який звук чується голосніше? – звук Ж – він дзвінкий.

Робота зі складами (вимовляєте ви ці звуки вже добре, а ось чи правильно ви їх записуєте та чи вмієте їх розрізняти ми зараз перевіримо).

Робота у зошитах

Графічний диктан:

Ш (1 клітинку – вліво, 2 – вгору, 1 – ліворуч, 2 – вниз, 1 – ліворуч, 3 – вгору, 1 – ліворуч, 4 – вниз, 5 – праворуч, 4 – вгору, 1 – ліворуч, 3 – вниз);

Ж (обводимо по шаблону).

Під буквою Ш – пишемо слова до складу яких входить буква Ш, а під Ж – до складу яких входить Ж. (ожина, рушник, мішок, ліжко, чашка, жолудь);

Обмінялися зошитами – перевіряємо.

О, я бачу ви вже дружите з цими звуками і буквами, маю надію, що і з родиною вужів ви знайдете спільну мову. То ж ласкаво прошу вас на святкування дня народження вужика Гоші. (Звучить музика).

Але як ви здогадалися ви будете не єдиними гостями, бо у вужика дуже багато друзів. А от з ким саме він товаришує, вам доведеться зараз відгадати. Вужик склав про своїх друзів загадки.

Розгадуємо загадки по таблиц, визначаємо місце звука у слові.

Де струмочок жебонить, вона в затінку сидить
Ловить мушок не сачком,а липучим язичком. (Жабка).

Котиться клубок зовсім без ниток.
Замість ниток – триста голочок. (Їжак).

Стежиною, де лісу буйні шати,
Трудівничок вертається до хати.
Його й не видно від землі, малого,
А тягне – більше від себе самого. (Мурашка).

Вона труд поважає, все літо літає
У поле до гаю, збирає медок Із різних квіток. (Бджола).

В день народження заведено дарувати подарунки, а ось батьки нашого вужика вчинили інакше – вони дозволили йому самому обрати собі у магазині подарунки, але у їх назвах обов'язково мають бути звуки Ш–Ж. Наш вужик від хвилювання розгубився, давайте йому допоможемо.

Робота з предметними малюнками.

Свою відповідь починайте так: «Я обрав для вужика Гоші …»

За те, що ви допомогли, вужик хоче з вами пограти.

Гра "Впіймай звук".

Молодці! Вужику дуже сподобалося, як ви грали! Але це ще не всі сюрпризи, Гоша дуже готувався до свята, і тому щоб ви не сумували, він приготував для вас цей «чарівний кошик» (діти дістають шишку, в яку захований папірець із індивідуальними завданнями).

Фізпауза: Гра «Пташка, жаба, журавель».

Хвилинка для очей (знайти на малюнку десять їжаків, порахувати жаб у очереті).

Поки ви відпочивали, до вужика ще прийшли гості і принесли свої подарунки.

Гра «Розгублені літери».

Свято у розпалі. Всім присутнім дуже весело, але раптом з'ясувалося, що вужик не виконав домашнє завдання. Ну що? Допоможемо йому?

Робота з картками:
а) вставити пропущені букви;
б) вставити пропущені слова.

Що подарували вужику батьки та друзі ми з вами вже знаємо, а от що подарували Гоші дідусь і бабуся.

Гра «Дешифрувальник».

ІІІ. Заключна частина.

А зараз вужик хоче вас почастувати.

Розгадування кросворду (літери викладаються із розрізної азбуки).

Мене вужик Гоша почастував … (перелік слів із кросворду у відповідному відмінку).

Підсумок уроку.

(З якими звуками і буквами ми з вами сьогодні працювали? Запам'ятайте як вимовляються та пишуться ці звуки і букви. Ви сьогодні дуже гарно попрацювали і тому вужик хоче пригостити вас справжніми солодощами).


Кiлькiсть переглядiв: 165